Groenten op de BBQ?

Lekker en gezond eten recepten Den Haag column LEUK!070 online magazine Den Haag L

Eindelijk, de hele week perfect weer om te BBQ-en! Bij een BBQ krijg je vaak veel meer vlees en vis binnen dan je normaal zou eten én op een dag goed voor je is. En zeker als je dat een paar mooie dagen achter elkaar doet. Groenten op de BBQ is daarom een gezond én ook nog eens een heel lekker idee.

Waarom is groente zo belangrijk?

We eten met z’n allen te weinig groenten en weten allemaal dat het belangrijk is voor o.a. onze darmen. Maar wist je dat onder andere door te weinig groenten ons lichaam ‘verzuurd’?

Wat is verzuring?

In m’n praktijk is vrijwel elke cliënt erg verzuurd. Verzuring van je lichaam houdt in dat je PH-waarde te laag is. Je zuurtegraad dus. Je hoeft hier niet direct wat van te merken. Dit kan later komen.

Symptomen

Verzuring kan o.a. gewrichtspijn, eczeem, benauwdheid/astma, haaruitval, darmklachten, cariës, slaapstoornissen, allergieën en uitputting veroorzaken. En kan zelfs leiden tot reuma, kanker, een beroerte of een hartinfarct.

Oorzaken

Oorzaken kunnen zijn: alcoholgebruik, crash diëten, slechte voeding, roken, overmatig sporten, een verkeerde ademhaling, stress.

Maar ook voeding die gezond is kan verzuring veroorzaken. Hierbij moet je denken aan granen, vlees, noten. Voeding die je ook nodig hebt dus. En wat eten we het liefst op een warme dag? Vlees en stokbrood! … natuurlijk met satésaus! Jummie!

Wat kan je doen om je PH-waarde te verhogen?

Water met citroen

Een glas water drinken met het sap van een halve citroen. Citroen proeft zuur maar is juist super alkalisch. Je kunt dit elke ochtend drinken om je PH-waarde in balans te houden.

Groene smoothie

Drink een groene smoothie bij het ontbijt, lunch of tussendoor. Of eet een salade als lunch. Spinazie is bijvoorbeeld heel erg alkalisch.

Goed ademhalen

Leg je handen op je buik en adem diep in en uit. Zuurstof opnemen door goed in te ademen gaat verzuring tegen en helpt ook bij stressvermindering.

Extra hulpmiddelen

Kruidenthee, alkalische druppels en chlorella supplementen kunnen extra hulpmiddelen zijn.

Last but not least: groente!!!

Maar eigenlijk is de makkelijkste: heel veel groente eten! Groente helpt door de hoge PH-waarde ervan je lichaam in balans te houden. Je voelt je gewoon een stuk lekkerder!

Wat gooien we voortaan óók op de BBQ?

Lekker en gezond eten Den Haag column Leuk!070 BBQ XS+Naast gepofte aardappel, maïskolven en groentepakketjes (stukje zalm met cherrytomaatjes, bosui, champignons en lekkere kruiden) kun je denken aan losse groenten en groentenspiezen die toch wel heel eenvoudig te bereiden zijn.

Gemarineerde groente

Er is geen vuistregel voor de lekkerste marinade. Experimenteer wat bij jouw smaak past, maar ik zal je een handje op weg helpen.

Welke groenten zijn geschikt?

Naast maïs en (rode) aardappel, kun je denken aan Aubergine, courgette, paprika, uien, groene asperges, wortels (duren wat langer om te garen), champignons en vast nog veel meer lekkers.

Wat heb je nog meer nodig?

Sowieso heb je peper en zout nodig, net als een paar teentjes knoflook wat citroensap of balsamico-azijn. Daarnaast kun je denken aan Franse of Iltaliaanse keukenkruiden of losse kruiden als tijm, basilicum en peterselie. Ook kun je aan ketjap en chilisaus denken. Leef je uit!

Schoonmaken en snijden

Maak de groenten op de gebruikelijk wijze schoon en snijd ze bij voorkeur in repen of in partjes die makkelijk te spiezen zijn.

Marinade maken

Meng wat olie, citroensap of azijn, de knoflook en de kruiden in een kom. Zelfs de ketjap en chilisaus kan erbij, maar proef wel even tussendoor! Smaakt het nu niet, dan straks ook niet.

Marineren

Vermeng de groente met de marinade en laat het minimaal 1 uur marineren. Eén nachtje kan ook; wel in de koelkast dan. Bewaar eventueel een restje marinade voor later.

Op de BBQ

Lekker en gezond eten Den Haag column Leuk!070 BBQ SRijg de groenten desgewenst aan spiezen, hoeft niet. Bestrijk de groenten wat olijfolie en grill ze rondom totdat ze zacht zijn; vaak is 2–3 minuten per kant voldoende. Schrik niet van zwarte randjes, die mogen!

Tussendoor kun je nog wat marinade eroverheen strijken.

Dressing

Je kunt ook een dressing maken van bijvoorbeeld olijfolie, citroensap, chillisaus en wat zout en peper.

Opdienen

Besprenkel de groenten eventueel met nog wat azijn of de dressing. Ook zeezout of fraaie kruiden doen het goed voor het oog.

Lekker experimenteren

Je ziet er is niet één gulden regel. Experimenteer naar hartelust en eet smakelijk!
dvoedingsconsulente - healer - Jenske Moermond - Den HaagJenske Moermond, voedingsconsulente – Jenske is de eigenaresse van Fashionably Healthy. Als voedingsconsulente en healer van (emotionele) blokkades is het haar doel mensen in balans te brengen. Haar praktijk is gevestigd aan de Koninginnegracht in Den Haag. – Website: fashionablyhealthy.nl

Vind jij deze column ook leuk? Laat dat dan onze columnisten weten door hun column te ‘liken’ en te ‘delen’ met de onderstaande buttons. Een spontane reactie plaatsen mag natuurlijk ook altijd. – Alvast bedankt!

Leuk!070

Add your Biographical Info and they will appear here.

Laat een reactie achter