Een visje? … ook op de bbq

Lekker en gezond eten recepten Den Haag column LEUK!070 online magazine Den Haag L

Met vis op de bbq kan je alle kanten op. Het is lekker, gezond én een stuk lichter dan vlees.

Waarom is vis zo gezond? En wat is de gezondste vis?

Alle soorten vis zijn goed voor je, maar de vette vis staat toch wel bovenaan. Dit is zo omdat deze rijker is aan omega-3.

Omega-3, -6 en -9

Omega-3 is, net als omega-6 een essentieel meervoudig onverzadigd vetzuur. Essentieel betekent dat je lichaam het niet zelf aan kan maken; wat bij omega-9 wel het geval is. Je moet omega-3 en -6 dus uit je voeding halen.

Omega-3

Omega-3 zit in vette vis, maar ook in bijvoorbeeld lijnzaad, chiazaad en walnoten. Het ondersteunt het reparatieproces van de cellen van je lichaam. Daarom is het zo goed voor hart- en bloedvaten. Ook bij kanker, hersenbloedingen en Alzheimer zorgt het voor een verlaagd risico.

Omega-6

Omega-6 vind je bijvoorbeeld in extra virgin olijfolie en hennepolie. Ze versterken het immuunsysteem en ondersteunen ook de hart- en bloedvaten.

Omega-9

Omega-9 maakt je lichaam dus zelf aan, maar zit ook in avocado en olijfolie.

Waarom heb ik het nu over omega-3, -6 en -9?

Omdat de juiste verhouding in je lichaam ontzettend belangrijk is! Je hebt ze alle drie nodig om gezond te zijn, maar wel in de juiste balans. Alleen dan werken ze optimaal.

De beste verhouding

De beste omega-6 : omega-3 verhouding is 2:1. Dit is een gemiddelde want het is ook afhankelijk van leeftijd en andere factoren.

Veel teveel omega-6

Heel veel mensen in de westerse wereld met een westers voedingspatroon zitten al gauw op een verhouding 20:1. Veel teveel omega-6 en veel te weinig omega-3 in het lichaam dus. Waardoor omega-9 ook helemaal uit balans raakt. Hierdoor ontstaan er allerlei gezondheidsrisico’s zoals een verhoogd risico op hart- en vaatziektes, kanker, infectieziektes en auto-immuunziektes.

Symptomen van dysbalans

Symptomen van een tekort aan omega-3 kunnen zijn:

  • vermoeidheid;
  • slecht geheugen;
  • vaak ziek zijn (verzwakt immuunsysteem);
  • droge huid & eczeem;
  • haarverlies (bij vrouwen en mannen);
  • klachten met betrekking tot het hart of bloedvatensysteem;
  • problemen met vruchtbaarheid;
  • stemmingswisselingen en depressie.

What to do?

Om de verhouding weer in balans te brengen, is het ten eerste belangrijk om je omega-6 gehalte omlaag te brengen. Dit doe je door al je oliën, dus ook je plantaardige oliën, te vervangen door extra virgin olijfolie. In deze olijfolie zit in tegenstelling tot bijvoorbeeld zonnebloemolie veel minder omega-6 vetzuren.

In bewerkte producten zit ook veel omega-6. Deze kun je dus het beste zoveel mogelijk laten staan. Zo natuurlijk mogelijk en ‘back to nature’ blijft het beste.

Wat moet je verhogen?

Je omega-3 inname dus. Ik ben persoonlijk veel meer plantaardig gaan eten doordat ik geen negatieve frequenties in mijn lichaam wil. Zie [hier m’n blog] die ik over frequenties en voeding schreef.

Ik raad aan je inname omega-3 te verhogen met maximaal 2 keer per week vis op het menu en dit aanvullen met een eetlepel henneppoeder of 1,5 eetlepel chiazaad per dag. Deze kun je toevoegen aan je smoothie of ontbijt. Dit staat gelijk aan 1 visolie capsule van 1000 Mg. Als je weet dat er voor 1 (!) capsule 6 sardientjes gebruikt worden, ga je het misschien met me eens zijn.

Vis op de bbq

lekker en gezond eten Den Haag en omstreken column blog leuk!070 vis op de bbqGoed, op de bbq dus wel vis! Met dit recept voor zalmpakketjes haal je wel weer even wat goede stofjes binnen. En mocht het nou weer geen bbq-weer zijn, in de oven zijn ze ook prima te bereiden.

Nodig voor 4 pakketjes
  • Bbq of oven;
  • 4 stukken bbq-bakpapier* om pakketjes straks van te vouwen;
  • 1 of 2 moten zalm (totaal 500 gram);
  • 1 rode ui of 6 lenteuitjes;
  • 8 cherrytomaatjes;
  • 1 citroen;
  • desgewenst 1 rode chilipeper;
  • wat peper en zout;
  • 4 takjes dille en/of 4 á 6 eetlepels fijngesneden kruiden als koriander, peterselie;
  • 3 eetlepels olijfolie.

*Over effecten van het verhitten van aluminiumfolie op de gezondheid hebben wij onze twijfels, maar je kunt deze als jij dat wilt ook gebruiken.

Voorbereiden
  • Gebruik je de oven verwarm deze dan voor op 220 graden.
  • Snij de ui: de rode in reepjes of 2 lente-uitjes in ringen.
  • Snij de peper in dunne ringen.
  • Snij de citroen in dunne plakjes.
  • Halveer de tomaatjes.
De pakketjes maken
  • Leg het bakpapier op de aanrecht
  • Verdeel en leg de ui en citroen op het bakpapier
  • Verdeel de zalm in vieren
  • Leg de zalm bovenop de citroen en uien
  • Bestrooi de zalm met peper en zout.
  • Dresseer met de tomaat en de rode peperringen (als je die wilt).
  • Maak het geheel af met een takje dille of de kruiden
  • Sprenkel er wat olijfolie overheen.
  • Vouw de pakketjes dicht.
Garen
  • Leg de pakketjes 8–10 minuten op de bbq of in de voorverwarmde oven. Check nog even of ze gaar genoeg naar jouw wens zijn, want dat is ook sterk afhankelijk van smaak en de dikte van de moot. 15 minuten is ook niet raar.

Eet smakelijk!
dvoedingsconsulente - healer - Jenske Moermond - Den HaagJenske Moermond, voedingsconsulente – Jenske is de eigenaresse van Fashionably Healthy. Als voedingsconsulente en healer van (emotionele) blokkades is het haar doel mensen in balans te brengen. Haar praktijk is gevestigd aan de Koninginnegracht in Den Haag. – Website: fashionablyhealthy.nl

Vind jij deze column ook leuk? Laat dat dan onze columnisten weten door hun column te ‘liken’ en te ‘delen’ met de onderstaande buttons. Een spontane reactie plaatsen mag natuurlijk ook altijd. – Alvast bedankt!

Leuk!070

Add your Biographical Info and they will appear here.

Laat een reactie achter