Gezichtsgymnastiek

Body & Mind Yoga Massage T'ai Chi column blog Leuk!070 online magazine L

De effecten van hoofd- en gezichtsmassage waren mij al bekend, maar wat zijn de (extra) effecten van gezichtsgym?

Je denkt er waarschijnlijk niet zo snel over na, maar je gezicht en nek hebben 57 (!) spieren. Dus die kan je, naast ontspannen, ook aanspannen (trainen).

Hoe dat werkt?

De achterliggende theorie stelt dat de huid strakker wordt wanneer de gezichtsspieren getraind worden aan de hand van specifieke bewegingen. Dit zou de productie van collageen stimuleren, de proteïne die je huid elastisch en jeugdig houdt.

Gezichts gymnastiek Body & Mind column Jerney Gouweleeuw Den Haag Leuk!070 online magazineFace fitness

Tijdens de workshop hebben we in 2 uur tijd iets van 30 oefeningen doorgenomen. Die vaak tot hilariteit leidde… Probeer maar eens niet te lachen als iemand tegenover je de ‘breedbekkikker’-oefening – breed lachen met je mond als rechte streep – doet.

Gek genoeg voel je vrijwel meteen dat je echt spieren aan het trainen bent. De oefeningen zijn vrij eenvoudig en oefeningen met namen als Blaaskaak en Luchtkusser spreken best wel voor zich.

Forever young

Het feit dat we tegenwoordig veel vaker in de spiegel (lees: selfiecamera) kijken dan zeg 10 jaar geleden, zorgt ervoor dat we onszelf sneller lelijk(er) en ouder vinden worden dan ‘vroeger’.

Er zijn ook genoeg (onnatuurlijke) manieren om hier iets aan te doen, maar de oefeningen die ik met deze workshop heb geleerd zijn het naar mijn idee wel echt waard om dagelijks te proberen.

Na twee weken proberen kan ik in ieder geval zeggen dat het elke dag een fijn momentje voor jezelf is en dat het vooral ook stress verminderd (wat natuurlijk sowieso goed is tegen rimpels).

Waar?

Er zijn niet heel plekken in Nederland waar gezichtsgym, wordt aangeboden, maar in het Namaste Café op het Prins Hendrikplein heb ik deze workshop kunnen volgen.

De oefeningen die we daar hebben gedaan, kun je ook veel vinden op o.a. Youtube  en andere websites als die van Topcure.

Dagelijks gewoonte

Het is vooral de bedoeling dat je dagelijks een paar minuten de tijd neemt om deze oefeningen te doen. Je hoeft er niet wekelijks voor naar de yogaschool 😉 .

Lach meer!

Het advies van (oog)yoga en face fitness-instructrice Alexandra Robbe: “Oefen elke dag een paar minuten, houd vol en lach meer!” Met alleen lachen gebruik je namelijk al 30 spieren in je gezicht.

Ik probeer mij in ieder geval niet druk te maken (dat helpt sowieso tegen rimpels) en natuurijk: beweging, ook in je gezicht dus, dat doet nog altijd wonderen voor Body en Mind.
Jerney Gouweleeuw columnist blogger body & mind yoga Den HaagJerney Gouweleeuw, ‘body & mind’-onderzoeker – Beginnend masseuse en yogaliefhebster Jerney is altijd op zoek naar nieuwe uitdagingen en ontdekkingen. Deze zoekt ze vooral in de invloed die lichaam en geest op elkaar hebben. Jerney onderzoekt wat 070 op dat terrein biedt.

Vind jij deze column ook leuk? Laat dat dan onze columnisten weten door hun column te ‘liken’ en te ‘delen’ met de onderstaande buttons. Een spontane reactie plaatsen mag natuurlijk ook altijd. – Alvast bedankt!

Leuk!070

Add your Biographical Info and they will appear here.

Laat een reactie achter