Runner’s high en een mooie zonsondergang

Body & Mind Yoga Massage T'ai Chi column blog Leuk!070 online magazine den Haag LDe feestmaand die bij mij altijd doorloopt tot ergens in januari, zit erop. Van trainen voor de CPC is nog niet echt veel gekomen, bedenk ik mij terwijl ik de wekker nog even laat snoozen.

Ik probeer rustig wakker te worden en bedenk dat ik vandaag moet gaan hardlopen. Zoals jullie weten was ik vorig jaar al begonnen na een lange vakantie, maar… toen kwam december.

Under pressure

Body & Mind Yoga Massage T'ai Chi column blog Leuk!070 online magazine den Haag 9s5In gedachten probeer ik uit te rekenen hoeveel weken het nog is tot 12 maart, de dag van de CPC.

Een, twee, drie, vier, vijf. Opeens ben ik klaar wakker – NOG MAAR ZES WEKEN !!!

Tijd voor verandering dus! Nu heb ik altijd wat druk nodig om te presteren, dus dat komt goed uit.

Meditatief moment of mijn to-do-lijstjes

Sommige mensen ervaren hardlopen als ontspannend en bijna meditatief. Ik niet altijd. Of eigenlijk nooit. Tenminste, als ik er niet mijn best voor doe.

Ik vind het bij hardlopen altijd lastig om mijn hoofd ‘uit’ te zetten. Lopen gaat namelijk zonder er bij na te denken en dan ga ik dus juist aan heel veel andere dingen denken. Alle to-do-lijstjes komen wel een keer voorbij. Gelukkig heb ik inmiddels in de loop der jaren wat trucjes ontwikkeld die ik onderaan met jullie deel.

Runner’s high

Andere mensen ervaren na een half tot een uur hardlopen een lekkere gemoedstoestand dat wordt veroorzaakt door de opiumachtige stof endorfine. Je lichaam maakt deze stof zelf aan tijdens duursporten als hardlopen. Het vermindert het pijngevoel en zorgt voor een gevoel van geluk of euforie.

Endorfine kan een paar uurtjes tot paar dagen dagen zijn positieve invloed hebben op je gemoedstoestand. Het kan zelfs verslavend werken. Niet iedereen heeft dit gevoel en het kan ook in de loop der jaren minder worden of langzaam verdwijnen. Dit fenomeen is wetenschappelijk bewezen.

Bij mij is nog geen sprake van een verslaving, maar ik geef niet op!

Mijn tips

Body & Mind Yoga Massage T'ai Chi column blog Leuk!070 online magazine den Haag 9s6Hier dan de trucjes die ik in de loop der jaren ontwikkeld heb en graag met jullie deel. Ze helpen je bij ‘mindful’ hardlopen, zodat je je ‘body & mind’ beter op elkaar afstemt.

  • Kijk recht voor je en vooral ook naar je omgeving (en niet naar de grond).
  • Doe yoga-oefeningen in plaats van de standaard rek- en strekoefeningen.
  • Begroet andere hardlopers!
  • Concentreer je op je ademhaling en hartslag.
    Muziek! (Hoewel dit persoonlijk is, het kan me ook weleens enorm afleiden namelijk.)
  • Gebruik een app waarbij een stem af en toe roept: “Goed gedaan!”, “Hou vol, je bent er bijna!”. Gek genoeg helpt dit toch.
  • Kies een keer een andere route (zo voorkom je de automatische piloot).

Vooral deze laatste heb ik zelf laatst ervaren, door de auto bij de haven Scheveningen te parkeren – gratis in de winter! – en over de boulevard hard te lopen.

Heerlijk de zeelucht, de mensen en de kou!

En als je dan einde van de dag gaat, heb je ook nog grote kans op een mooie zonsondergang en stap je met een gelukzalige glimlach weer in de auto.

En jij?

Hoe vergaat het jou als je hardloopt? Ben je gelijk helemaal ontspannen of ook in het begin druk in je hoofd? En wat zijn jouw trucjes? Ik ben heel benieuwd dus laat een reactie achter.

Vind jij deze column ook leuk? Laat Jerney dat dan weten door haar column te ‘liken’ en te ‘delen’ met de onderstaande buttons. Een spontane reactie plaatsen mag natuurlijk ook altijd. – Alvast bedankt!

Jerney Gouweleeuw columnist blogger body & mind yoga Den HaagJerney Gouweleeuw, ‘body & mind’-onderzoeker – Beginnend masseuse en yogaliefhebster Jerney is altijd op zoek naar nieuwe uitdagingen en ontdekkingen. Deze zoekt ze vooral in de invloed die lichaam en geest op elkaar hebben. Jerney onderzoekt wat 070 op dat terrein biedt.

Leuk!070

Add your Biographical Info and they will appear here.

Laat een reactie achter