Zonder publiek telt het niet

Kunstenares Marilou Klapwijk geeft haar enthousiaste visie op kunst en galeries in Den Haag en omstreken L3

Het lachende varken met een slagersmes in de hand, in de etalage van de slager. Dat is wat er haast letterlijk op de gedetailleerde tekening van Kim Hospers staat. Het geeft me ook dat gevoel: Je overleveren aan iets, erbij lachen, maar eigenlijk is het dodelijk.

Overleven op een eiland

Kunstenares Marilou Klapwijk geeft haar enthousiaste visie op kunst en galeries in Den Haag en omstreken S10In de etalage van de galerie van Maurits van de Laar zien we Hospers in zijn eigen werk als tv-kok met een reeks worsten in de hand. Een uiterst aandachtig uitgewerkte illustratie, die het pauzebeeld van onwaarschijnlijke waarde voorziet.

Ook in de werken die binnen hangen speelt Hospers de hoofdrol in verschillende reality-tv-formats. We kijken naar een persoonlijke ervaring – het overleven op een eiland – dat zonder publiek eigenlijk niet telt. Zoals zoveel dingen zonder publiek eigenlijk niet tellen.

Dikker dan in 1923

Ik weet trouwens niet zeker of het nú niet meer telt, of nooit geteld heeft. Roem en onsterfelijkheid is natuurlijk van alle tijden. Wellicht ligt het er nu allemaal wat dikker bovenop dan in 1923. Maar goed, ik was er niet bij.

Waar ik wel bij ben en met mijn neus bovenop sta is het werk ‘A Smile is Just a Frown Upside Down on the Face of a Clown’. Even los van de thematiek en herkenbaarheid van situaties, is er ook de indrukwekkende kwaliteit van wat je met waterverf en penselen op papier kunt zetten.

Consequenties van je misdragen

Overigens geldt deze indrukwekkendheid ook voor het werk van Seekee Chung. Je zou denken dat het een foto is. Het werk heeft wel een andere thematiek, maar haakt aan op de onsterfelijkheid en gaat juist over het hiernamaals. Het terugkomen als een plaaggeest. De gevolgen van wat je een ander kunt aandoen en de consequenties van je misdragen.

Wat vervolgens qua thematiek tussen deze kunstenaars valt, is het werk van de kunstenaar Justin Wijers. In deze werken van hem – te zien bij Maurits van de Laar – is het bijna niet te achterhalen waar de slachtoffers van oorlogsgeweld naast elkaar verzameld liggen. De realiteit is gecensureerd met kleurrijke composities.

Gleufjes en schuifjes

En zo vormt zich dus een tentoonstelling. Werken die visueel niet met elkaar verbonden lijken, kunnen in een tentoonstelling juist een verhaal uitbreiden. Het zet schuifjes en gleufjes in je brein open. Als een schakelaar leggen mijn gedachten verbanden. Ik vind het heerlijk als ik denk te ‘begrijpen’ waarom iets bij elkaar is gevoegd of waar iets over gaat.

Tot 19 maart is de tentoonstelling te bekijken, maar ook tijdens ‘Hoogtij: de Haagse rondgang’ is de galerie geopend. Veel verschillende kunstinstellingen zijn dan speciaal voor deze Haagse rondgang geopend op vrijdagavond. 10 maart!

Vond jij deze column ook leuk? Laat Marilou dat dan weten door haar column te ‘liken’ en te ‘delen’ met de onderstaande buttons. Een spontane reactie plaatsen mag natuurlijk ook altijd. Graag zelfs – Alvast bedankt!

Marilou Klapwijk kunstenares Den HaagMarilou Klapwijk, kunstenaresse – ‘Inspiratie is als een stoeptegel. Je struikelt er soms over.’ Als kunstenaar leeft Marilou hardop. Ze relativeert alledaagse mislukkingen en onhandigheden met wat zwarte humor. Resulterend voor het publiek in beeldend werk en presentaties maar, ook in tekst. – Website: http://marilouklapwijk.nl

Leuk!070

Add your Biographical Info and they will appear here.

Laat een reactie achter