De reggaeton-superster bespreekt zijn nieuwe collectie met Guess – en blijft tot 4:00 uur praten met Michael Jordan.
Voor J Balvin was het moeilijke deel al ingepakt. In maart van dit jaar bracht de internationale reggaeton-superster de droom van een synesthete uit: Colores, een conceptalbum met een tracklist als een Crayola-box. Kleuren vertalen naar muziek vereist een hoogstaand abstract denken. Zijn kleurrijke vibes meenemen naar een bijbehorende kledingcollectie met Guess? Dat had het makkelijke deel moeten zijn. Kleding en kleur kunnen goed met elkaar overweg, evenals J Balvin en de Billboard-hitlijsten.
Maar wat bedoeld was als een enorme samenhangende verklaring – een album, muziekvideo’s die bij elk nummer horen en een kledingcollectie als klap op de vuurpijl – werd in afzonderlijke stukken uitgedeeld terwijl de wereld werd gekweld door ziekte en onrust. De collectie, oorspronkelijk gepland voor maart, werd eerst teruggeduwd vanwege het coronavirus en vervolgens weer begin juni uit respect voor de Black Lives Matter-beweging die zowel de VS als de wereld in zijn greep hield. Het scheiden van al die elementen was moeilijk – ‘Natuurlijk!’ Zei J Balvin donderdag telefonisch vanuit Medellín, Colombia – maar, altijd optimistisch, gelooft Balvin dat de timing nu perfecter is dan ooit.
‘Nu is de sfeer enthousiaster’, zei hij. “Mensen zijn gelukkiger en verwachten nu een betere wereld.” Vreugde en positiviteit verspreiden – door kleurrijk haar, albums en kleding – staat centraal in het J Balvin-project. “Jose heeft een grote invloed op de jeugd en hij wil zijn positiviteit over de hele wereld echt overstijgen”, zegt Nicolai Marciano, Guess’s directeur van merkpartnerschappen, die met Balvin aan de collectie werkte. “Ik vond het heel inspirerend om te zien hoe Jose nieuwe muziek verkende door een lens van individuele kleuren en dat als zijn creatieve inspiratie voor deze capsule gebruikte.”
En de samenwerking met Guess komt inderdaad aan als een groots feest van Colores en het onvermoeibare optimisme van Balvin. Er zijn hoodies, korte broeken en vesten in felle tinten van productsecties, evenals gestreepte T-shirts en button-ups die die kleuren samen laten wervelen. Een tranche van uitrusting bevat een collage van afbeeldingen uit Balvins Medellín. Er zijn emmerhoeden, horloges, sokken, heuptasjes en zonnebrillen – wat betekent dat als je wilt leven en je wilt kleden als een wereldreizende muzieksensatie, alles wat je daarvoor nodig hebt, is hier. ‘We willen die kleuren en vrolijke vibes brengen’, zei hij.